Przestronna i nowoczesna

Po latach oczekiwania, na działce przy ulicy 1 Maja stanął budynek nowej komendy policji. Prace są już mocno zaawansowane i wykonawca, firma POLAQA z Piaseczna, planuje oddać gotowy obiekt jeszcze w tym roku.

Działka przy ulicy 1 Maja czekała na rozpoczęcie inwestycji 9 lat. Przez ten czas niejednokrotnie pojawiały się informacje, że budowa ruszy lada chwila, jednak za każdym razem coś sprawiało, że przedsięwzięcie było odkładane na kolejny termin. Sytuacja była o tyle trudna, że sochaczewski ratusz w 2008 roku przekazał atrakcyjną nieruchomość w samym centrum miasta do Skarbu Państwa. Okoliczne samorządy zabezpieczyły w swoich budżetach środki, które miały wspomóc przedsięwzięcie. Dopiero w 2016 roku interwencja posła Macieja Małeckiego u ówczesnego szefa MSW Mariusza Błaszczaka sprawiła, że inwestycja ruszyła pełną parą.

Budowa nowej komendy pochłonie ponad 17 mln zł i została powierzona firmie POLAQA z Piaseczna. W ramach kontraktu powstał już trzykondygnacyjny budynek z częściowym podpiwniczeniem. Wszystkie poziomy biurowca połączą trzy klatki schodowe i duża, ośmioosobowa winda.

W podpiwniczeniu obiektu stoi jeszcze woda, ale w niedalekiej przyszłości powstaną tam szatnie z natryskami, oddzielne dla żeńskiej i męskiej załogi, magazyn amunicji i broni, strzeżony magazyn dowodów, a także archiwum akt.

Główne wejście do budynku, otoczone szklaną fasadą, znajdzie się na parterze od strony ul. 1 Maja. Tę kondygnację także zajmą biura i wydział prewencji, około 100-metrowa przestrzeń dla interesantów, a także pięć pomieszczeń dla osób zatrzymanych, w tym tzw. „niebieski pokój” dostosowany do potrzeb dzieci i osób niepełnosprawnych.

Pierwsze piętro zajmą przede wszystkim pomieszczenia biurowe. Każde z nich przeznaczone zostanie dla dwóch do trzech funkcjonariuszy. Na tym piętrze swoje biura będą mieli także komendant powiatowy i jego zastępca. Powstanie tu także pokój okazań z weneckim lustrem.

Na drugim piętrze znajdzie się miejsce dla Izby Pamięci, gdzie eksponowane będą pamiątki związane z działalnością sochaczewskiej policji. Pozostałą przestrzeń zajmą biura.

Obiekt   przystosowany będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nie zabraknie odpowiednich podjazdów i windy dla osób na wózkach inwalidzkich. Na każdej kondygnacji powstanie też specjalna łazienka.

Projekt wykonany przez sochaczewską firmę Zespół Usług Projektowych zakłada także liczne udogodnienia poza głównym gmachem. Dla obsłużenia 24 policyjnych samochodów powstanie 220-metrowy garaż. Godne warunki otrzymają także policyjne psy.

– Prace są już na zaawansowanym etapie – mówi Marek Pańszczyk z firmy POLAQUA. – Kładziemy tynki i uzbrajamy obiekt. Instalacja wodno-kanalizacyjna położona została już w 80 proc., centralnego ogrzewania w 30 proc., elektryczna w około 25 proc. Mamy już wstawione prawie wszystkie okna. Na koniec położymy instalację lanowską z bezpośrednim, zabezpieczonym w najwyższych standardach, połączeniem z innymi komendami w kraju. Jeśli uda nam się utrzymać dobre tempo prac, budynek główny, garaże i kojce dla policyjnych psów oddamy do końca tego roku.

Gotowy obiekt będzie czekał już tylko na umeblowanie i niezbędne wyposażenie. Na rozległej, otaczającej go działce zajmuje on jedną czwartą powierzchni. Kolejne 25 proc. obsadzone zostanie zielenią. Pozostałą część pokryją drogi wewnętrzne i parkingi.

Na umeblowanie obiektu, nasadzenie zieleni i wszelkie drobne wykończenia Komenda Wojewódzka Policji zs. w Radomiu daje sobie czas do połowy 2019 roku. Wtedy do nowego obiektu mają przenieść się, z niespełniającego chyba żadnych standardów budynku przy ul. Warszawskiej, sochaczewscy policjanci.

Sebastian Stępień
sebastian.stepien@sochaczew.pl