Będzie nowy most na Bzurze?

Minister Małecki, starosta Gonta, burmistrz Osiecki oraz wójt Orliński podali sobie ręce w sprawie budowy nowego mostu na Bzurze w Sochaczewie. Przeprawa może rozwiązać wiele problemów komunikacyjnych miasta, gminy i powiatu. Rozpoczęcie budowy jest możliwe już w 2019 roku, a oddanie do użytku w 2021. To nie są mrzonki!

O konieczności powstania mostu w Sochaczewie mówi się od lat. Kto mieszka po lewej stronie Bzury, lub próbuje dostać się do lub ze szpitala, wie co znaczy przejechać przez most w porannym, czy popołudniowym szczycie. A sytuacja będzie się pogarszać, widząc jak rozwija się osadnictwo po tamtej stronie Bzury, szczególnie na terenie gminy Sochaczew, co pokazuje szczegółowa ekspertyza zamówiona na początku roku przez sochaczewski ratusz.

– Zamówiliśmy opracowanie na temat ewentualnej budowy nowej przeprawy przez Bzurę w Sochaczewie. Specjaliści wykonali dla nas najpierw szczegółowe pomiary ruchu, a następnie szukali najlepszej lokalizacji dla przeprawy. Z wyników opracowania wiemy, że ruch będzie rósł. Wiemy też, gdzie powinniśmy budować. Otwiera się też historyczna szansa na znalezienie środków na budowę, bo swoje wsparcie zdeklarował minister Maciej Małecki. Rząd ma środki na tego typu inwestycje, jeśli spełniają one ponadlokalną rolę. Z analiz ruchu wynika, że zaledwie 21 proc. samochodów przejeżdżających przez most należy do mieszkańców miasta, aż 35 procent to pojazdy z gminy Sochaczew, 44 procent z pozostałych gmin powiatu oraz z innych regionów kraju. Tylko te dane pokazują, że to jest inwestycja ponadlokalna, która nie powinna, ba wręcz nie może być problemem wyłącznie mieszkańców Sochaczewa – uważa burmistrz Osiecki, który w piątek 2 grudnia spotkał się w ratuszu z ministrem Maciejem Małeckim, starostą Jolantą Gontą oraz wójtem Mirosławem Orlińskim.

Mamy szanse na rządowe pieniądze
Jak się okazało spotkanie zainicjował minister Małecki, który już szuka rozwiązań, by znaleźć finansowanie dla budowy mostu w Sochaczewie. To oczywiście nie będzie łatwe zadanie, ale jest realne. Podstawowym warunkiem, byśmy mogli starać się o pieniądze ze źródła rządowego jest ponadlokalny charakter inwestycji.

– Nowy most na Bzurze był jednym z filarów koalicji, jaką sochaczewskie PiS zawarło z Sochaczewskim Forum Samorządowym Piotra Osieckiego siedem lat temu. Dziś stajemy przed realną szansą wywiązania się z tej obietnicy – przypomina minister Małecki.

– Po analizie ruchu na moście i przyległych ulicach, fachowcy wzięli się za wyznaczenie najlepszego – z punktu komunikacji – położenia mostu. Brano pod uwagę trzy lokalizacje. Pierwsza w śladzie starego mostu, druga na wysokości połączenia ulicy Kolejowej z ul. Chopina, trzecia koło kładki dla pieszych, która łączy Gawłowską z ul. Staszica. Fachowcy wskazują tę trzecią jako najlepszą, przesunęli tylko przeprawę o kilkadziesiąt metrów w stronę centrum. Jest to wariant najlepszy zarówno pod kątem rozwiązania problemów komunikacyjnych, jak i kosztów budowy – referował podczas spotkania Piotr Osiecki.

– Ten most połączy dwie powiatowe ulice – Gawłowską i Staszica, dalej Trojanowską wyprowadzi ruch poza miasto lub do Chodakowa. Po lewej stronie Bzury, prosto z mostu, będzie wlot w ulicę Spacerową, a potem Dewajtis, a stamtąd na tereny gminy Sochaczew, gdzie dziś żywiołowo rozwija się osadnictwo. Proponuję zatem, by była to inwestycja powiatowa, a samorządy miasta i gminy wsparły ją solidarnie równą kwotą 25 procent kosztów – zaproponował burmistrz.

Inwestycję poprowadzi powiat
– Starosta może się starać o dofinansowanie inwestycji z budżetu nawet do wysokości 50 proc. kosztów. Dlatego taki podział finansowania jest uczciwy i zasadny – uważa Małecki.

– Popieram ten pomysł – mówi starosta Jolanta Gonta. – Wprawdzie szykujemy się do remontu przeprawy w Chodakowie w ciągu ulicy Mostowej, ale to wcale nam nie przeszkodzi. Bo jeśli w Sochaczewie powstanie jeszcze jedna przeprawa, to ta na Mostowej będzie mogła mieć trochę niższe parametry, bo ruch na niej będzie mniejszy, a to obniży koszty modernizacji – dodała starosta.

– Jeśli wszystkie strony samorządowe się zgodzą, a pan minister pomoże, to powiat weźmie na barki tę inwestycję – zadeklarowała Jolanta Gonta.

– Inicjatywa bardzo ciekawa. Warta poparcia. Nie wypada jej nie poprzeć – mówił wójt gminy Sochaczew, Mirosław Orliński. – Będzie to oczywiście duży wydatek dla wszystkich samorządów, będziemy musieli przekonać naszych mieszkańców, że to na pewno najlepsze miejsce dla budowy nowego mostu – dodał.

– Mówimy o kosztach na poziomie około 20 mln złotych. Zakładamy, że połowę kwoty powiat wniesie do inwestycji w postaci rządowej dotacji. Dla samorządów miasta Sochaczew i gminy Sochaczew zostaje po ok. 5 mln złotych rozłożonych na lata 2019-2021. W 2018 rozpoczęlibyśmy proces uzyskania dokumentacji, a później wszystkich potrzebnych pozwoleń – poinformował Piotr Osiecki, który zaproponował staroście i wójtowi, by wszystkie trzy samorządy podpisały już teraz wstępne porozumienie o woli rozpoczęcia starań o budowę mostu.

Teraz ruch po stronie radnych
Na tym stanęło. Kolejnym ruchem będzie przedstawienie radom powiatu, miasta i gminy przez starostę, burmistrza oraz wójta projektów uchwał w sprawie intencji podjęcia współpracy „w przedmiocie przygotowania i realizacji przedsięwzięcia: Budowa przeprawy mostowej przez rzekę Bzurę w Sochaczewie”.

– Mamy szansę na zrealizowanie historycznego projektu. Bo most to zawsze jest inwestycja na pokolenia. Z wielką radością i dumą obejmuję patronat nad tym przedsięwzięciem i dołożę wszelkich starań, by zakończyło się powodzeniem – deklaruje minister Maciej Małecki.

Nic dodać, nic ująć. Będziemy na bieżąco informować o każdym postępie prac dotyczących projektu budowy nowego mostu. To staje się naprawdę realne!

Robert Małolepszy
robert.malolepszy@sochaczew.pl